söndag 15 september 2013

Hipp Hurra för mig idag!

 
Eller Hipp Hurra kanske var att ta i. Jag gillar ju som bekant inte att fylla år och bli äldre.
Men, ja det finns ett litet men, det är ju i alla fall roligt att få bjuda hem folk och baka tårta.
 
I år blev det två tårtor. Hade egentligen räckt med en, men så är det ju det där med att bestämma sig. Det är ju inte min starka sida som ni kanske vet?
Först ut har vi en Äppelcinnamon cake med Browned butter.
Receptet är taget rakt av ur boken Lomelinos tårtor.
Den består av fyra äppelbottnar, fylld med äppelkompott och täckt med en smörkräm som är gjord av "bränt" smör.
 
Det var ett ypperligt tillfälle att bli av men lite äpplen från trädgården som annars skulle hamnat på komposten. Jag har sex stycken äppelträd, så är det någon som vill ha så är det bara att komma och plocka!
 
 

 
Andra tårtan är en chokladkolatårta.
Den består av fem chokladbottnar. Receptet på fyllningen hittade jag hos louisespis (favoritbloggen för övrigt!) Det är en marängsmörkräm med dulche de leche.
Som om inte det vore nog så är hela tårtan täckt med ett lager chokladgarnage.
Mäktig? Japp!
 
 
Det var inte ens tänkt att ha Kallor som dekoration. Testade att göra häromdagen. Hade de varit tänkta till denna tårtan hade de blivit i en annan färg.
 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar