tisdag 8 april 2014

Chokladkakor med dulche de lechte



I kväll fick jag ett bakryck, tänkte åka upp med dessa till jobbet i morgon.
Det fick bli något snabbt och enkelt och med ingredienser jag hade hemma då mina ben inte bär mig så långa stunder för tillfället.
Hittade receptet i tidningen Baka

250g mörk choklad
50g smör
240g vetemjöl (4dl)
3g bakpulver ( ½tsk)
3g salt (½tsk)
2 ägg
50g socker (½dl)
100g ljust muscavadosocker (1 dl)
1 msk vaniljestrakt
200g karamelliserad mjölk (eller kokt kondenserad mjölk)

Smält smöret med chokladen, ställ åt sidan.
Vispa ihop ägg, socker, muscavado och vaniljen (inte pösigt)
Vispa i chokladsmöret.
Blanda till sist i mjöl, bakpulver och salt.
(Ställ in i kylskåpet en stund om smeten känns för lös)
Klicka (jag använde spritsen) ut små bollar på en plåt, inte för tätt.
Häll kolan i en spritspåse och spritsa i en rejäl klick i varje kaka.
Skjuts in i ugnen 175 grader i ca 10 minuter. Låt svalna på plåten
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar