fredag 11 januari 2013

Kardemummabullar med hallon och riacotta

Receptet på dessa bullar har jag haft i "mina favoriter-lista" ett bra tag nu, men det har inte blivit av att jag testat de. Men nu tyckte jag det var dags.
Det är samma princip som vaniljbullar, bara att de innehåller hallon och Riacotta istället för vaniljkräm.



25g jäst
2,5 dl mjölk
¾ dl socker
7 dl vetemjöl
1 tsk kardemumma (Väldigt snålt, bara ös i rejält)
100g rumstempererat smör
½ tsk salt
 

250g riacotta
200g hallon
2 msk socker
1 msk vetemjöl

 
1. Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37° och häll den över jästen. Rör tills jästen lösts upp. Tillsätt socker, salt och mjöl och rör ihop hastigt. Arbeta in det rumsvarma smöret, skuret i bitar, till en blank, slät deg som släpper i bunkens kanter. Låt jäsa under bakduk ca 40 min.
2. Dela degen i tre bitar och kavla ut en bit i taget på väl mjölad arbetsbänk. Kavla degen ca 3 mm tjock. Skär i rutor ca 10 x 10 cm.
3. Lägg ½ msk ricotta mitt på varje ruta. Toppa med hallon, socker och mjöl. Vik in hörnen och tryck ihop dem så att de blir en rund, slät bulle. Lägg bullarna med skarven nedåt i bullformar ställda på en plåt. Täck med bakduk och låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 250°.
4. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 min tills de har fått fin färg. Låt svalna. Pensla dem med smält smör och doppa i strösocker före servering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar