tisdag 26 februari 2013

70-talscupcakes, månadens sötsak

Månadens sötsak februari var 70-tal. Jag har funderat och tänkt vad jag skulle baka på detta tema.
När jag tänker 70-tal tänker jag bara på heltäckningsmattor och Karlsson på taket.
Själv var jag ju inte född så jag har inga egna minnen att gå på.
Men jag har förstått att päron och After Eight var riktigt hett. Därför fick det bli Cupcakes med dessa smaker.
        

  "Discocupcakes med smak av Päron och After Eight"

 
 
                                               
 

 
 
100 g smör
1 dl gräddfil
1 dl vetemjöl
1 dl kakao
1,5 tsk bakpulver
3 ägg
2 dl strösocker
 4 koncerverade päron
 2 tsk kanel
1 tsk citronsaft
 5 plattor After Eight (plus 12)
Frosting
 200 g Philadelphia
 1 tsk pepparmint
 1/2 dl florsocker
1 dl vispgrädde

Smält smöret och blanda med mjölk. Blanda mjöl, kakao och bakpulver.
Vispa ägg och socker fluffigt. Sikta ned mjölblandningen lite i taget under långsam vispning. Tillsätt smör och mjölk och vispa försiktigt ihop till en slät smet.
 Blanda pärontärningarna med kanel, citronsaft och hackad After Eight. Lägg några tärningar mitt i varje form. Ett tips är att frysa in After Eighten en stund innan så kladdar den inte när man hackar den.
Grädda i 175 grader i 20-30 min. Lägg en platta After Eight på varje muffins direkt när de kommer ut ur ugnen.
 Frostingen: Vispa philadelphiaost, mintextrakt, karamellfärg och florsocker. Tillsätt lite grädde i taget och vispa ihop till en fluffig kräm
Söta saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar