onsdag 12 februari 2014

Kanelbullar

Månadens sötsak februari
 
 
Denna månadens tema att baka hos söta saker går under temat "Vardag"
Klassiska hederliga kanelbullar känna ganska vardag för mig.
När jag var yngre var det bland det mysigaste jag visste att vara med mamma och baka bullar. Lyckan var total när man fick en bit av degen att baka med. Jag kan lova att det skapats bullar med alla möjliga utseenden genom åren.
Och doften som sprids genom huset!
Så enkelt och praktiskt att frysa in och ta fram om man får oväntat besök en kväll mitt i veckan och man inte hinner baka!
 
Det finns väl lika många recept som det finns bullbakare antar jag. Jag tycker det ska vara Mycket kardemumma! Gärna grovmalet som fastnar mellan tänderna, då är de som bäst enligt min smak.
 Just dessa gjordes en gång när jag ville testa Pernilla Wahlgrens recept.
 
 
50g jäst
5 dl mjölk
14-16 dl vetemjöl
175g rumsvarmt smör
1 rumsvarmt ägg
1½dl socker
1 tsk salt
2 tsk nystött kardemumma (lite i snålaste laget tycker jag, bara att ta mycket mer än som står)
 
Smula jästen och lös upp med den ljumna mjölken. Tillsätt det mesta av mjölet. Klicka i smöret och blanda i de övriga ingridienserna. Arbeta till en smidig deg.
Låt jäsa 30-40 minuter till dubbel storlek.

 
Lägg ihop med fyllningen och låt jäsa 20-30 minuter. Pensla och grädda i mitten av ugnen 5-8 minuter

Kanelbullefyllning
150 g rumsvarmt smör
100 g riven mandelmassa
1½ dl strösocker
3 msk ströbröd
1 msk vatten
1½ msk kanel (Ta mer om du vill att det ska smaka mer)
blanda ihop allt till en smet
 
Söta saker
 

1 kommentar:

  1. Ser gott ut, vad vore väl livet utan kanelbullar - rätt trist.

    SvaraRadera