tisdag 12 februari 2013

Semle-Cupcakes

Det blev inget semlebak fettisdagen till ära. Är ändå inte så förtjust i Semlor, dessutom bakade jag semlor på jobbet hela förra veckan så det får räcka. Men något måste man ju hitta på så det fick bli semlecupcakes.


Jag hittade receptet på dessa när jag bläddrade i senaste numret av tidningen bakat. De består av en mandelmuffin med kardemummafrosting. Dock hade jag glömt att köpa hem Philadelphia så det fick bli en vaniljsmörkräm med kardemumma istället. Som alltid när det står kardemumma i ett recept var det snålt tilltaget. Massa kardemumma ska det vara, så bara ös i. Ett tips är att mortla kardemumman ganska väl så det inte blir allt för stora korn då de fastnar i spritstyllen. Det upptäckte jag när det redan var för sent.



 
Mandelmuffins
Vispa ihop 150 g smör med 150 g socker.
Riv 100 g mandelmassa och blanda i.
Tillsätt 180 g mjöl, 5 g bakpulver, 5 g vaniljsocker.
Häll till sist i 50 g grädde.
Fördela semeten i 12 formar- Grädda i 175 grader i 20 minuter
 
Kardemummafrosting
Vispa 75 g smör tillsammans med 200 g Philadelphia.
tillsätt 5 g vaniljsocker, 120 g florsocker samt en tsk kardemumma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar